René Prang blev dansk mester

René Prang omgivet af sponsorer og mekanikere Foto: Morten Kimer/kimersfoto.dk
René Prang omgivet af sponsorer og mekanikere Foto: Morten Kimer/kimersfoto.dk

Efter en pause fra roadracing på knapt et år vendte René Prang i august tilbage på roadraceren, hvor han over fire løb bragte sig i spidsen i kampen om DM i Classic Superbike. Ved det store Bikeweekend-stævne på Jyllandsringen i den forgangne weekend sikrede Prang sig det samlede mesterskab. René Prang fik i samme omgang sæsonpremiere i Superbike-klassen med nutidige racere, og det skete på en splinterny Aprilia RSV4 RF.

Mesterskabet blev hentet i Classic Superbike på en Ducati 916 S årgang 1994 i den såkaldte 7D-serie for maskiner op til 1994. Og det skete i overlegen stil med med to sikre sejre, hvor der var mere end 10 sekunders forspring til nummer to.

René Prang var en overgang fremme på en 3.-plads i Superbike-klassen på sin nye Aprilia RSV4 RF. Foto: Morten Kimer/kimersfoto.dk
René Prang var en overgang fremme på en 3.-plads i Superbike-klassenpå sin nye Aprilia RSV4 RF. Foto: Morten Kimer/kimersfoto.dk

René Prangs anden opgave på Jyllandsringen var, for første gang i sæsonen, at prøve kræfter med konkurrenterne på hans nye Aprilia RSV4 RF, som han hen over sommeren har arbejdet på at få gjort løbsklar. Han nåede en træningstur til Tjekkiet sidst i august for at få testet den nye maskine. René Prang er for længst ude af kampen om en samlet topplacering i Superbike-DM – i stedet var formålet, at prøve kræfter med konkurrenterne, og mærke maskinens muligheder og begrænsninger i rigtig konkurrence.

Mødet med konkurrenterne viste dog også, at der stadig mangler noget i opsætningen af maskinen, samt en lille smule af den tidligere skarphed hos René Prang. Han var dog rigtig godt tilfreds med sin indsats. Tidtagningerne og de to løb i weekenden viste dog også helt klare forbedringer, som der arbejdes videre med i forhold til 2017-sæsonen. Lørdag kørte han sin Aprilia RSV4 RF frem til en 6.-plads, og søndag var han nummer 4, da løbet blev afbrudt af et styrt. Da starten gik igen, lå René de første omgange på en 3.-plads, men dækkene holdt ikke til opsætningen, så han kørte over målstregen på en 5.-plads. Omgangstiderne blev forbedret henover weekenden med hele 2 sekunder, hvilket er meget i en sport, hvor man generelt regner i 1/1000 sekunder.

René Prang er tilbage med Aprilia’en på Jyllandsringen den 24. og 25. september, hvor der køres DM-finale.

Annonce

Annonce