210 hk i Kawasaki H2

Kawa H2 EicKawasaki’s kompressorladede H2 er et af de store trækplastre på Eicma-udstillingen i disse dage. R-versionen, som for få uger siden stjal showet på Intermot i Køln, yder 310 hk, og standardudgaven uden R er heller ikke ligefrem nogen sinke. 210 hk laver motoren, når der er fuld fartvind på den spidse næses Ram Air-indtag. Effektreduktionen er skabt med ændringer på indsugnings- og udstødningsknaster samt på indsugnings og udstødningssystem, som på H2 R ikke skal leve op til myndighedernes krav til gademotorcykler om støjdæmpning og luftforurening.

Kompressoren snurrer i øvrigt med 9,2 gange motorens omdrejninger. Og da H2-motoren drejer op til 14.000 o/m, vil det sige, at skovlhjulet spinner med op til ca. 130.000 o/m.

Kawa H2 kompKrumtaphus og transmission er konstrueret til at magte dobbelt så meget ydelse som en sugemotor i samme størrelse. Måske er det årsagen til, at H2 med en vægt på 238 kg køreklar er omkring 40 tungere end konkurrenterne.