Farvel til rørgitterrammen: Ducati’s nye Monster er 18 kg lettere end forgængeren

Efter næsten 30 år på markedet er Monster blevet Ducati’s mest solgte model. Hele 350.000 eksemplarer er der produceret, siden den italienske naked bike blev lanceret i 1993. Men nu er det tid til fornyelse:

Til 2021 gennemgår Monster en total opdatering, som inkluderer nyt design og et helt nyt stel, hvilket har ført til et betydeligt vægttab på 18 kg sammenlignet med Monster 821. Samtidig har den nye model flere kræfter takket være den 11-graders Testastretta-V2’er på 937 kubik. Motoren genkender vi fra modellerne Hypermotard, Supersport og Multistrada 950, men på alle andre områder er den nye Monster en nyudviklet motorcykel.

Selvfølgelig har Ducati bevaret modellens kendetegn såsom den typiske tank og den runde forlygte. Til gengæld er et Ducati-særkende som rørgitterrammen i stål smidt over højre skulder, hvilket nok skal få en og anden fan af det italienske mærke til at dejse besvimet om. Den ikoniske konstruktion er afløst af en mere visionær i frontramme i aluminium efter samme koncept som stellet på Panigale V4.

Alurammen er kort og fastgjort direkte til motoren, og med en vægt på blot 3 kg er den 4,5 kg (60 procent) lettere end forgængerens rørgitter-stel, hvilket hjælper med at reducere motorcyklens tørvægt til 166 kg. Faktisk er hver eneste komponent blevet redesignet – f.eks. er fælgene slanket med 1,7 kg, svinggaflen er lettet med 1,6 kg og hjælperammen bag vejer nu 1,9 kg mindre takket være GFRP-teknologi (Glass Fiber Reinforced Polymer). Det hele giver en samlet vægtbesparelse på 18 kg.

Monster’s hjerte er som nævnt den 11-graders 937 kubik Testastretta-V2’er. Med sine 111 hk ved 9250 o/m og 93 Nm ved 6500 o/m er den 2 hk og 7 Nm stærkere end 821’eren. Monster har som standard tre riding modes (Sport, Urban og Touring) samt Ducati’s nyeste tovejs quickshift, kurve-ABS, 8-trins traction control og wheelie control – og desuden launch control, så du kan komme optimalt af sted, når lyset skifter til grønt.

Elektronikkens mange funktioner håndteres via kontakter på styret og det 4,3” store TFT-instrument med racergrafik lånt fra Panigale V4, som både har stor omdrejningstæller og gearindikator. Ingen af delene fandtes på den oprindelige Monster, men det lever vi gerne med.

Den nye Monster kommer i Ducati-rød (154.990 kr.) og Dark Stealth (157.790 kr.) med sorte hjul og Aviator Grey (157.790 kr.) med GP-røde hjul. Ønsker du en mere sporty fremtoning, fås Plus-versionen i samme farver med en lille vindsplitter over forlygten og skal over passagersædet. Den koster 161.990 kr. i rød og 164.790 kr. i Dark Stealth og Aviator Grey.