Henrik nåede at få sin 890 Duke R – lige inden KTM lukkede ned

Midt i sidste uge meddelte KTM, at produktionen på fabrikken i Mattighofen blev lukket ned grundet coronakrisen. En kedelig besked for de mange, som gik og glædede sig til en ny motorcykel fra den østrigske producent.

Blandt dem var Henrik M. Nielsen, der måtte indstille sig på forsinket levering af den 890 Duke R, som han havde set frem til at svinge benet over, siden han så de første billeder af 2020-nyheden fra EICMA i november.

Men i dag fik Henrik en glædelig overraskelse, da han blev ringet op af Jens Winther Motorcykler. KTM-forhandleren i Roskilde kunne meddele, at Henriks 890 R lige akkurat var blevet bygget, inden fabrikken gik på pause, og at fragtmanden netop havde læsset den af på pladsen foran forretningen i domkirkebyen. Så han kunne bare kigge forbi, hvis han ville være med til at pakke den ud.

MOTORRAD Danmark var med, da den glade ejer kunne trække den beskyttende plast af den effektive streetbike og rulle den ud af transportburet. 

– Utroligt, hvor kompakt og slank den er, udbyder Henrik.

– Den er jo bygget helt efter Colin Chapmans filosofi om, at lav vægt er bedre end mange kræfter, siger Jens Winther Junior og minder os om mange dejlige Lotus’er med mindre imponerende Renault-motorer.


Winther Junior har ret. 890 Duke R er en raffineret overbygning på 790 Duke, der for to år siden blev præsenteret som den første KTM med to cylindre side om side. Den allerede adrætte østriger optræder her endnu skarpere med 3 kg lavere vægt, flere kubik, 16 ekstra heste (121 hk), bedre affjedring med flere justeringsmuligheder – samt fornem bremsebestykning med radial MCS-master og Stylema-calipere fra Brembo plus større skiver på lette alu-nav. 

Sædet er til solokørsel, her er ingen passagerfodhvilere, og bagdæmperens fjeder er lineær til gavn for feedback’et til køreren, når det går hedt for sig. På de orange fælge sidder Michelin’s næsten mønsterløse Power Cup II, som kan levere bid til helt ekstreme nedlægningsvinkler. 

KTM 890 Duke R koster 169.900 kr. (20.000 kr. mere end 790 Duke). Flere eksemplarer er på vej til Jens Winther Motorcykler i Roskilde, hvis du føler dig fristet.