Video: Hold godt fast – her kommer Ducati Monster 1200 R

Monster 1200 R cutPowernaked er nok den mest oplagte betegnelse for denne nye R-udgave af Monster 1200, som er Ducati’s stærkeste naked­bike nogensinde. I gitterrammen med de fede runde stålrør sidder en optimeret variant af Testastretta 11° DS-motoren, der leverer 160 hk ved 9250 o/m. Til sammenligning yder Monster 1200 S 145 hk. De ekstra kræfter kommer bl.a. fra stempler med 13,0 i kompres­sion i stedet for 12,5 samt indsprøjtning med ovale spjældhuse med en ækvivalentdiameter på 56 mm som erstatning for S-modellens runde huse med Ø 53 mm. Motorens forbedrede vejrtrækning fuld­endes med en udstødning, der har 8 mm tykkere afgangsrør.

Allerede ved 3500 o/m leverer R-motoren 75 procent af sit maksimale moment på 131 Nm, men vil du give gas, drejer den store V2’er helt op til 10.200 o/m. Ducati’s 8-trins traction control sikrer, at flest mulige kræfter overføres til asfalten, men her hjælper også Monster 1200 R’s sofistikerede affjedring fra Öhlins og de lette, smedede hjul, som er skoet med sportsdækkene Pirelli Supercorsa SP – endda i den brede 200/55-dimension bag.

M1200RForgaflen med kraftige 48 mm-ben i sort titanium nitrid-coating er ligesom bagdæmperen fuldt justerbar, og R-modellens ridehøjde er løftet 15 mm for og bag til gavn for frihøjden, når der fyres til i svingene. Og går det rigtig hedt for sig ud af kurverne, får man også glæde af styrdæmperen, som ligeledes er fra Öhlins.

Skarp fokus på vægten har lettet R-modellen med 2 kg – bl.a. takket være et slanket bagparti, diverse kulfiberdele, smedede fodhvilerbeslag og de førnævnte hjul. Vi ved i skrivende stund ikke, hvornår Monster 1200 R kommer til Danmark, eller hvad prisen bliver.