Marquez oversatser – Lorenzo vinder

Lorenzo aragon 1Jorge Lorenzo vandt søndagens MotoGP på Motorland Aragon i Spanien, og historiens GP nummer 800 i roadracing-sportens hurtigste klasse, siden serien startede på Isle of Man i 1949, blev mere kaotisk end både kørere og tilskuere havde forestillet sig.

Marc Marquez tog starten fra sin pole position, men han blev hurtigt overhalet af Andrea Iannone. Italienerens Pramac Ducati endte dog med at destruere sig selv i en spektakulær tredobbelt kolbøtte, da Iannone kortvarigt var på kanten af kerben i den hurtige, blinde venstrekurve efter Aragon’s Cork Screw og ikke kunne bremse i græsset, som var vådt fra nattens regn.

Omgangen efter styrtede Valentino Rossi fra en 4.-plads, da han oversatsede en indbremsning på Dani Pedrosa og gled på den fedtede kerb og i det våde græs. Rossi var bevidstløs et kort øjeblik, men blev senere meldt uden alvorlig skade efter en CT-skanning på det lokale hospital.

Men tilbage til det højdramatiske løb: Lorenzo fik kontakt med Marquez og overtog føringen på 8. omgang. Tre omgange senere var Marquez dog tilbage i front, og pludselig blandede Dani Pedrosa sig også i kampen om føringen. Ni omgange fra mål begyndte regndråberne så småt at falde over den spanske bane, flagposterne markerede regnen med hvide flag, og kørerne kunne rulle i pit og skifte til en racer med regndæk. Det valgte Aleix Espargaro at gøre som den første, da regnen tog til, og imens overlod Lorenzo kampen om føringen til Marquez og Pedrosa, der sloges som gale hunde.

mgp_2014_09_28_Aragon_MarcMarquez_1366Mens regnen blev stadig mere kraftig, fortsatte de to Repsol-Honda teamfæller deres indædte kamp på bogstaveligt talt glatte slick-dæk. Med fire omgange tilbage kørte Lorenzo i pit for at skifte til regn-raceren, og da han kom tilbage på banen, var Dani Pedrosa styrtet på start/mål-langsiden. Marquez satsede til gengæld alt og blev på banen med sin slick-racer i den silende regn. Men selv en verdensmester kan ikke gå på vandet, og to omgange fra mål styrtede Marquez på vej ind i sving 3. Og dermed lå Lorenzo pludselig forrest. Både Pedrosa og Marquez kom tilbage på racerne og i pit, hvor de skiftede til regn-modellerne, og begge endte med at score point.

Kampen om 2.-pladsen blev også uhyre spændende, da Cal Crutchlow satte et vildt sidste angreb ind i Aragon’s 200 km/t-opløbskurve. Aleix Espargaro forsvarede sig dog bravt og kunne glæde sig over sin første 2.-plads som MotoGP-kører. For Crutchlow var 3.-pladsen sæsonens bedste resultat på Ducati’en, som han ikke rigtigt kan blive dus med. Meget bedre så det umiddelbart ud for teamkollega Andrea Dovizioso, der startede weekenden som hurtigste mand i feltet. Han lå på en lovende 4.-plads, indtil regnen tog til, og han styrtede i udgangen af proptrækker-kurven.

Næste MotoGP køres på Twin Ring Motegi i Japan om 14 dage. Og her kan Marquez sikre sig 2014-titlen, hvis blot han kører i mål foran Pedrosa.

MotoGP Aragon
(23 omgange = 116,794 km)
1 / Jorge LORENZO / E / Movistar Yamaha MotoGP / YAMAHA / 44’20.406 / 158.0 /
2 / Aleix ESPARGARO / E / NGM Forward Racing / FORWARD YAMAHA / 44’30.701 / 157.4 / 10.295
3 / Cal CRUTCHLOW / GB / Ducati Team / DUCATI / 44’30.718 / 157.4 / 10.312
4 / Stefan BRADL / D / LCR Honda MotoGP / HONDA / 44’32.124 / 157.3 / 11.718
5 / Bradley SMITH / GB / Monster Yamaha Tech 3 / YAMAHA / 44’49.889 / 156.3 / 29.483
6 / Pol ESPARGARO / E / Monster Yamaha Tech 3 / YAMAHA / 44’50.092 / 156.2 / 29.686
7 / Alvaro BAUTISTA / E / GO&FUN Honda Gresini / HONDA / 44’50.169 / 156.2 / 29.763
8 / Hiroshi AOYAMA / J / Drive M7 Aspar / HONDA / 44’58.247 / 155.8 / 37.841
9 / Nicky HAYDEN / USA / Drive M7 Aspar / HONDA / 45’03.363 / 155.5 / 42.957
10 / Scott REDDING / GB / GO&FUN Honda Gresini / HONDA / 45’14.343 / 154.9 / 53.937
11 / Danilo PETRUCCI / I / Octo IodaRacing Team / ART / 45’20.230 / 154.5 / 59.824
12 / Alex DE ANGELIS / RSM / NGM Forward Racing / FORWARD YAMAHA / 45’21.124 / 154.5 / 1’00.718
13 / Marc MARQUEZ / E / Repsol Honda Team / HONDA / 45’35.633 / 153.6 / 1’15.227
14 / Dani PEDROSA / E / Repsol Honda Team / HONDA / 45’44.932 / 153.1 / 1’24.526
15 / Yonny HERNANDEZ / COL / Energy T.I. Pramac Racing / DUCATI / 45’58.661 / 152.4 / 1’38.255
16 / Michael LAVERTY / GB / Paul Bird Motorsport / PBM / 44’37.129 / 150.2 / 1 omgang
17 / Mike DI MEGLIO / F / Avintia Racing / AVINTIA / 45’02.913 / 148.7 / 1 omgang
18 / Broc PARKES / AUS / Paul Bird Motorsport / PBM / 45’02.992 / 148.7 / 1 omgang
19 / Hector BARBERA / E / Avintia Racing / DUCATI / 45’59.305 / 145.7 / 1 omgang

Pole Position: Marc MARQUEZ 1’47.187 170,5 km/t
Hurtigste omgang: Jorge LORENZO 1’49.107 167,5 km/t omgang 5
Banerekord: Dani PEDROSA 1’48.565 168,3 km/t 2013
Bedste omgang: Marc MARQUEZ 1’47.187 170,5 km/t 2014

VM-stilling efter 14 af 18 afdelinger:
1 MARQUEZ 292, 2 PEDROSA 217, 3 ROSSI 214, 4 LORENZO 202, 5 DOVIZIOSO 142,
6 A. ESPARGARO 112, 7 P. ESPARGARO 108, 8 IANNONE 92, 9 BRADL 87, 10 SMITH 85,
11 BAUTISTA 73, 12 CRUTCHLOW 63, 13 REDDING 60, 14 AOYAMA 51, 15 HERNANDEZ 39,
16 HAYDEN 36, 17 ABRAHAM 33, 18 EDWARDS 11, 19 PIRRO 11, 20 PETRUCCI 9.