Max Biaggi skal sætte elektrisk hastighedsrekord på Voxan Wattman

Med fire verdensmesterskaber i 250 GP og to titler i Superbike-VM har Max Biaggi dokumenteret sin alsidighed, når det gælder roadracing. Men om et års tid kan italieneren måske også skrive sig ind i historiebøgerne som den hurtigste på en eldrevet motorcykel, når der køres lige ud.

Du husker måske Voxan som en eksotisk, fransk producent af V2-motorcykler i hippe stilarter, der dukkede op i midten af 90’erne. Modellerne Roadster, Cafe Racer, Scrambler, Charade Racing og Black Magic, der alle var drevet af en 996 kubik twin med 72 grader mellem cylindrene, blev dog aldrig så udbredte, at Voxan kunne hænge sammen økonomisk, og i 2009 sluttede eventyret på fabrikken i byen Issoire vest for Lyon.

Et nyt eventyr startede til gengæld, da Voxan i 2010 blev overtaget af Gildo Pastor, chef for Venturi, der allerede dengang havde 10 års erfaring med udvikling af højtydende elkøretøjer. Dermed slog Voxan ind på en ny, miljøorienteret, elektrisk kurs. Første resultat af den nye konstellation blev muskelroadsteren Wattman, der blev vist som showbike i 2013. Og i dag kunne Voxan så afsløre en highspeed-motorcykel, der også hedder Wattman, men som er konstrueret med det ene mål at slå hastighedsrekorden på 327,6 km/t (329 km/t i én retning), som blev sat af japaneren Ryuji Tsuruta på en Mobitech EV-02A i efteråret 2019.

Under den strømlinede kulfiber, som er designet af Sacha Lakic, sidder batteripakke, elmotor og styresystemer i en rørgitterramme i stål, der er skabt med en geometri, der både giver stabilitet ved de høje hastigheder og sikrer køreren en lav siddehøjde, så han fylder mindst muligt i fartvinden. Med sine 168 cm skulle Max Biaggi nok kunne gemme sig bag den fyldige kåbe, når forsøget på at nå 330 km/t gøres på Salar de Uyuni-saltsøen i Bolivia i juli 2021.

For at minimere frontarealet har Lakic i stedet for en konventionel teleskopforgaffel valgt at bruge en dobbelt svingarm med navcenterstyring som forhjulsophæng. Også primært med henblik på aerodynamikken har han droppet forbremsen, der alligevel ville være kritisk at bruge på en saltsø med ganske begrænset friktion. I stedet tages farten af med en skive på baghjulet, som betjenes med et greb på venstre styrside – og en motorbremse, som reguleres fra højre styrside.

Drivlinien køles med tøris, og 756 volt-batteriet, der består af 1470 celler og vejer 140 kg, har en nominel effekt på 317 kW og en kapacitet på 15.9 kWh. Motoren yder 367 hk og kan levere et moment på 970 Nm.

Mon ikke vi ser en heftig Voxan Wattman sportsmotorcykel til landevejsbrug, når rekorden er i hus?