Styrket samarbejde om DM i Mini-roadracing fra 2020

Danmarks Motor Union (DMU) og Zenergy Racing indgår i 2020 et samarbejde i afviklingen af DM i Mini-roadracing. Samarbejdet skal sikre bedre økonomi for DM-serien samt hjælpe klubberne, så de i højere grad kan bruge deres ressourcer på andre vigtige klubaktiviteter og sikre en kontinuitet i afviklingen af DM i de kommende år og dermed interessen for Mini-RR. 

DMU og Road Racing klubberne har de seneste år arbejdet målrettet med at styrke Mini-roadracing og herigennem forbedret mulighederne for at udøve sporten. I dag arrangerer DMU’s klubber ugentlige træning rundt om i landet på blandt andet Løvel, Ishøj, Thy og på sigt i Odense. Dertil har DMU et samarbejde med Thomas Møller Pedersen ApS (TMP) om Ohvale-klasserne, hvilket har givet stor tilgang af unge roadracing-talenter på de små hurtige Ohvale-motorcykler. 

For at styrke sporten yderligere har DMU i 2020 også indledt et samarbejde med Zenergy Racing i forbindelse med at afvikle DM i Mini-roadracing. Samarbejdet med Zenergy Racing skal sikre en økonomisk stærkere DM-serie, som har været en stor udfordring for DMU’s roadracing-klubber i flere sæsoner. Med hjælpen fra Zenergy kan klubberne undgå flere af udfordringerne i afviklingen af Mini-DM og bruge deres ressourcer på andre klubaktiviteter, såsom at arrangere træning, udvikling af klubben og andre tiltag, som er så vigtige for sporten.

Zenergy Racing har i mange år afholdt trackdays for store og små motorcykler i ind- og udland og har stor erfaring og succes med at afvikle træning og løb. For mere end 10 år siden afviklede Zenergy Racing også sin første afdeling af DM for roadracing i samarbejde med DMU. Det blev efterfølgende til mange DM-afdelinger i både Mini, Supermotard og roadracing udover utallige løb i Zenergy’s egen løbsserie.

DMU, roadracing-klubberne, TMP og Zenergy Racing samler nu kræfterne for at få styrket DM i Mini-roadracing. Aftalen er i første omgang fokuseret på klasser for små kåbecykler. Her tænkes der specielt på Honda NSF100, Ohvale 110 og Ohvale 190, som får hver sin DM-klasse. Andre kåbecykler får mulighed for at deltage i en mere åben klasse, Mini GP Open. DM i Mini Road Racing er med ved alle Zenergy Racing’s arrangementer for Supermoto & Mini i 2020 med følgende kalender: 

  • 5.-8. april, Slovak Karting Center, SK 
  • 8.-10. maj, Asserballe 
  • 22.-24. maj, Skærbæk 
  • 20.-21. juni, Odense 
  • 3.-5. juli, Vojens 
  • 14.-16. august, Thy 
  • 4.-6. september, Asserballe 

Der er planlagt i alt 22 (heat) løb i sæsonen. Det er dog muligt at springe et arrangement over, idet kun de 18 bedste løbsresultater vil tælle med i serien. 

Sæsonen skydes i gang med et 4-dages arrangement på en nybygget og topmoderne gokartbane i Slovakiet, Slovak Karting Center, der ligger ved siden af den racerbane Slovakiaring. Umiddelbart efter afslutningen af arrangementet på Slovak Karting Center afvikles første afdeling af DM i roadracing (for stor MC) som del af et stort Zenergy arrangement på Slovakiaring. Der bliver altså tale om et brag af en sæsonstart, hvor DMU og Zenergy kommer til at samle tæt på 400 kørere på både store og små motorcykler. 
I forbindelse med samarbejdet udtaler Thorleif Møller fra Zenergy Racing: 

– Det er oplagt, at Zenergy og DMU samarbejder, og det har vi da også gjort mange gange før. Men nu indleder vi et mere omfattende samarbejde, der er bedre afstemt for begge parter, og som dermed kommer til at være af meget længere varighed. Vi skal have mange flere ud på banerne, og det gælder både til Zenergy’s arrangementer inklusive DM og til træningerne, arrangeret af klubberne. Nu er vi på vej, og kan vi på sigt få alle parter til at trække i samme retning, kan vi løfte dansk roadracing til nye højder. 

Også hos DMU glæder man sig over samarbejdet: 

– Der er ingen tvivl om, at gode løbsserier og velafviklede træninger er med til sikre de bedste vilkår for sportsgrenene i DMU og kontinuiteten, som er grundlæggende for udviklingen af den enkelte gren. Samarbejdet med Zenergy er et vigtigt skridt for at styrke roadracing og sikre, at vores kørere i Mini-klasserne kan få endnu mere tid på banen, som ofte kan være en udfordring med de begrænsede muligheder, der er for asfaltkørsel i Danmark, udtaler DMU’s formand Jørgen Bitsch og fortsætter: 

– Vi ser store muligheder i de kommende år og ikke mindst på baggrund af de mange baner, som efterhånden er til rådighed for ugentlig træning. I de kommende uger vil vi være i dialog med klubberne om de yderligere detaljer og tiltag, så vi sikrer, at alle RR-klubber i Danmark er involveret i de fremtidige tiltag og planer. På DMU´s vegne glæder vi os til et langvarigt samarbejde med Zenergy og andre samarbejdspartnere for at udvikle sporten.