Team-ordrer skærper kampen om Superbike-VM

TeamordreTom Sykes fik søndag reduceret sit forspring i VM-stillingen fra 31 til 12 point, da 11. afdeling af Superbike-VM blev kørt på en regnvåd Magny Cours i Frankrig. Sykes havde ellers forberedt sig grundigt til løbene, da han lørdag i strålende sol sikrede sig pole position med en tid, som var et halvt sekund hurtigere end hans egen rekord fra 2012. Men vejret skiftede, og regnen gjorde Magny Cours til den rene glidebane.

Honda’s Jonathan Rea tog starten i løb 1, men han blev snart indhentet af Aprilia’s Sylvain Guintoli, som nu er den eneste rival til Sykes i kampen om VM-titlen. Franskmandens Aprilia-kollega Marco Melandri nærmede sig dog bagfra, og på fem omgange fra mål overhalede Melandri kollegaen til tydelig frustration for teamchef Romano Albesiano og resten af mandskabet i Aprilia-boksen. Sykes kæmpede nemlig nede på 5.-pladsen, og her var en gylden chance for at skære godt og grundigt af Kawasaki-kørerens forspring i VM-stillingen. En pittavne til Melandri med besked om at rykke en plads tilbage suppleret af en sur smiley fik dog Melandri til at vinke Guintoli forbi tre omgange før mål, så franskmanden kunne indkassere alle 25 point. Kontroversielt, men i Kawasaki-lejren blev samme midler taget i brug, da Loris Baz blev bedt om at overdrage sin 4.-plads til Sykes, som lå lige efter teamkollagaen, men havde problemer med at hænge på.

Guintoli Day 3 kopiI Løb 2 gentog historien sig. Rea stak af fra start, men denne gang holdt Honda-køreren sig i føring, til han styrtede på 10. omgang umiddelbart foran Guintoli og Melandri. Guintoli fik derefter lov at føre en omgang, før Melandri gik i front. Guintoli risikerede tydeligvis mindre denne gang – dels fordi han ikke ville risikere at smide dyrebare point væk med et styrt, dels fordi han regnede med opbakning fra teamkollegaen. Men sådan skulle det ikke gå. Marco Melandri fik igen pittavlen med den sure smiley, men denne gang ignorerede Melandri teamordren, og han vandt dermed løbet foran Guintoli. Sykes lå længe på 3.-pladsen, men blev tre omgange fra mål overhalet af Leon Haslam, der dermed scorede sit bedste resultat i sine to år som Honda-kører.

Havde Melandri pareret teamordre, ville afstanden mellem Sykes og Guintoli have været 7 point før finalen, der køres på Losail-banen i Qatar om en måneds tid. Nu er den i stedet 12 point.

Resultat Løb 1: 1. Guintoli (Aprilia) 19 omgange/83.809 km; 2. Melandri (Aprilia) 2.257; 3. Rea (Honda) 5.954; 4. Sykes (Kawasaki) 15.670; 5. Baz (Kawasaki) 16.149; 6. Haslam (Honda) 29.411; 7. Giugliano (Ducati) 57.319; 8. Lanzi (Ducati) 59.306; 9. Neukirchner (Ducati) 1’12.274; 10. Barrier (BMW) 1’22.931; 11. Canepa (Ducati) 1’39.670; 12. Guarnoni (Kawasaki) 1’42.886; 13. Corti (MV Agusta) 2’03.253; 14. Staring (Kawasaki) 1 omgang; 15.Foret (Kawasaki); 16. Salchaud (MV Agusta); 17. Morais (Kawasaki) 2 omgange; 18. May (EBR); 19. Laverty (Suzuki); 20. Toth (BMW) 3 omgange; udgået; Rizmayer (BMW); Yates (EBR); Fores (Ducati); Andreozzi (Kawasaki); Elias (Aprilia); Lowes (Suzuki); Davies (Ducati).

Resultat Løb 2: 1. Melandri (Aprilia) 19 omgange/83.809 km; 2. Guintoli (Aprilia) 2.669; 3. Haslam (Honda) 16.450; 4. Sykes (Kawasaki) 20.759; 5. Lanzi (Ducati) 46.689; 6. Neukirchner (Ducati) 58.490; 7. Baz (Kawasaki) 1’03.100; 8. Corti (MV Agusta) 1’24.699; 9. Davies (Ducati) 1’27.899; 10. Canepa (Ducati) 1’51.706; 11. Foret (Kawasaki) 1 omgang; 12. Rizmayer (BMW) 2 omgange; 13. Toth (BMW); udgået; Staring (Kawasaki); Laverty (Suzuki); Fores (Ducati); Guarnoni (Kawasaki); Rea (Honda); Barrier (BMW); Morais (Kawasaki); Giugliano (Ducati); May (EBR); Lowes (Suzuki); Yates (EBR); Elias (Aprilia); Salchaud (MV Agusta).

VM-stiling efter 11 af 12 afdelinger: 1. Sykes 378; 2. Guintoli 366; 3. Melandri 312; 4. Rea 301; 5. Baz 282; 6. Davies 195; 7. Haslam 176; 8. Giugliano 162; 9. Laverty 154; 10. Elias 151; 11. Lowes 126; 12. Salom 95; 13. Canepa 65; 14. Guarnoni 45; 15. Barrier 38; 16. Camier 37; 17. Corti 25; 18. Morais 24; 19. Andreozzi 21; 20. Foret 20; 21. Lanzi 19; 22. Neukirchner 17; 23. Scassa 16; 24. Staring 14; 25. Rizmayer 7; 26. Allerton 6; 27. Bos 5; 28. Toth 5; 29. Goi 5; 30. Russo 5; 31. Pegram 2; 32. Fabrizio 2; 33. Lanusse 1. Producenter: 1. Aprilia 418; 2. Kawasaki 395; 3. Honda 317; 4. Ducati 269; 5. Suzuki 220; 6. BMW 79; 7. MV Agusta 32; 8. EBR 2.