Vi prøvekører Ducati’s nye SuperSport og SuperSport S på landevej og bane

SuperSport-modellen er tilbage på Ducati’s modelprogram, men selv om navnet klinger af motorsport, er 2017-nyheden – ligesom sine forgængere – ingen racer. Tænk i stedet sportstourer med streg under sport, så passer pengene.

Den genfødte Ducati flasher sine herligheder for MOTORRAD og resten af verdenspressen i området omkring Sevilla: SuperSport på en 130 km lang sløjfe med herlige snoede bjergveje – og S-varianten på Monteblanco-banen.

Kørestillingen er afslappet og let foroverbøjet, og den slanke kåbe med designmæssige træk fra Panigale-modellen fylder ikke meget i synsfeltet. Der er både bredt træk og vital kraftudvikling i motoren på 937 kubik, som genkendes fra Hypermotard. V2’eren afleverer 80 procent af sit moment i området 3000-9000 o/m, så det er ikke strengt nødvendigt at skifte gear hyppigt. Gør man det alligevel og gasser tilsvarende op mod de maksimale 10.000 o/m, forvandler SuperSport sig til en halvfræk sportmaskine.

S-udgaven af SuperSport fremstår et nummer skarpere med sin Öhlins-affjedring, tovejs quickshift og sin aftagelige skal over passagersædet. Vi kører ikke S’en på landevejen, men udelukkende på den 4,4 km lange Monteblanco-bane. Her er der for alvor mulighed for at udfordre køreegenskaberne, og selv om affjedringen er blødt afstemt til landevej skuffer Ducati’en ikke. Her er stabilitet takket være rørgitterrammen, som er hentet fra Monster-modellen, men også styrevillighed. Og ret overraskende passer den touringvenlige kørestilling fint til banekørslen.

Den tovejs quickshift kræver lidt tilvænning af bruge, fordi man instinktivt vil bruge både gas og kobling ved nedgearinger – men så snart man får lært at holde gassen lukket og flytte fingrene fra koblingsgrebet, bliver både op- og nedgearinger silkebløde.

På banen mærker man, at Ducati har forsynet Brembo’s M4.32-monoblokcalipere med blidere klodser for ikke at forskrække landevejskørerne. Dem vil trackday-folk nok skifte ud til nogle mere bidske.

SuperSport koster 216.600 kr., og S-modellen fås fra 243.900 kr.

Læs hele prøvekørslen i MOTORRAD Danmark, der udkommer den 12. april.

Annonce

Annonce