Ducati går kulfiber-amok: Her kommer Superleggera V4

Et orgie i kulfiber, magnesium og titanium. Og power. Sådan lyder den korte beskrivelse af Superleggera V4 – Ducati’s nye superletvægter, baseret på Panigale V4-teknologien og produceret i et begrænset antal på 500 eksemplarer. Stel, monoarm, kåbe, sædeskal og hjul er altsammen bygget i carbon. Sidstnævnte endda i en særlig vævning for at matche motorens mange kræfter. 

Under kåben, som har sit eget design og flasher både farve og grafik fra MotoGP-raceren GP19, arbejder 998-kubikkeren fra V4 R i lettere og stærkere form end nogensinde. Den vejer 2,8 kg mindre end 1103-kubikkeren fra Panigale V4 og producerer 224 hk med den typegodkendte Akrapovic-udstødning. Når titaniumudstødningen fra det medfølgende Race Kit er monteret, øges effekten til 234 hk.

Den øsle brug af ovennævnte materialer bringer tørvægten ned på 159 kg, hvilket er 16 kg mindre end Panigale V4. Med Race Kit’et monteret dropper vægten til 152,2 kg. Med til at sikre jordforbindelsen er et sæt dobbelte winglets, som skaber en downforce på 50 kg ved 270 km/t – det er 20 kg mere end vingerne fra V4 R, som nu også findes på Panigale V4 og V4 S.

Med V4 Superleggera kan købes en målsyet Dainese D-air læderdragt og en Arai-hjelm i kulfiber. Begge dele i særligt Superleggera V4-design med mulighed for tilføre personlige detaljer.

De heldige få kan desuden deltage i en SBK Experience Event, hvor de får mulighed for at køre et par omgange på en vaskeægte V4 R SBK-racer. Og tilkøber de MotoGP Experience, kan de forsøge sig på en GP20-racer, som den, Andrea Dovizioso og Danilo Petrucci stiller op på i år.

Prisen med dansk nummerplade er 1.924.490 kr. Og tro det eller lad være – du skal skynde dig at lægge et depositum, hvis du vil sikre dig et af de 500 eksemplarer.