Ducati Panigale V4 SP – din genvej til en Superleggera

Hvis budgettet ikke rakte til en Superleggera, er der trøst af hente i Ducati’s nye SP-udgave af Panigale V4. Sport Production-modellen baserer sig teknisk på V4 S, hvilket vil sige, at der kommer 214 hk fra V4’eren på 1103 kubik, og at affjedringen er Öhlins’ elektronisk styrede.

Men detaljerne gør, at SP er helt sin egen. Forgaflens øveste bro er CNC-fræset og har dit eksemplars nummer indgraveret (der bygges et begrænset antal). Forskærmen, kåbens winglets og hælpladerne på de ligeledes CNC-fræste og justerbare fodhvilere er i carbon, og det samme er fælgene. Den slags pynter, men du mærker også straks den 1,4 kg lavere uaffjedrede vægt og hjulenes reducerede masse, når der skiftes retning, accelereres og bremses.

Netop bremserne er opgraderet med R-udgaven af Brembo’s Stylema-calipere, som er mere varmestabile ved vedvarende hårde indbremsninger, og bremsemasteren er Brembo’s MCS 19:21 med justerbar progressivitet – her med justering af grebets afstand fra styret via et kabel og en drejeknap i venstre styrside. 

Koblingen er en herligt raslende, tør STM-EVO SBK, som kan nydes i aktion takket være det åbne dæksel, der følger med. Selv kæden er en specialitet – en slank 520, ligesom på en vaskeægte racer. Den komplette elektronik er toppet op med GPS-styret lap timer, og Ducati’s Data Analyzer+ medfølger også.

Panigale V4 SP er en egoist-ting med solosæde, og den fås udelukkende i silkematsort “Winther test”-lakering, som vi kender det fra Superbike- og MotoGP-racerne, når de bliver testet uden for sæsonen. Som kontrast har den dog grafiske detaljer i klar rød, som lyser op. 

Prisen på Panigale V4 SP, som med en tørvægt på 173 kg er 1 kg lettere end V4 S, afspejler eksklusiviteten: 618.490 kr.