Første prøvekørsel af Yamaha’s nye R6

Mens de andre japanske producenter har valgt at droppe Supersport-klassen, holder Yamaha fanen højt og lancerer en ny R6 til 2017. Og som det eneste skandinaviske magasin har MOTORRAD Danmark nu prøvekørt nyheden på Almeria-banen i det sydlige Spanien.

Banen med de fejende og ofte blinde kurver er perfekt til test af en 600-kubikker, og den nye R6 tackler Almeria’s mange 2.- og 3.-gears sving mærkbart skarpere end forgængeren – især takket være den nye 43 mm-forgaffel, der er hentet fra R1, og den nye bagdæmper.

Elektronikken er opdateret med D-mode (tre køreprogrammer), 6-trins traction control og quickshift, og en kraftigt forbedret gasrespons – specielt i overgangen fra lukket gas til åben, som nu er silkeblød. Om det er tilstrækkelig kompensation for effektreduktionen på 5,5 hk som følge af Euro4-indgrebene på mapping og udstødning, må være op til den enkelte. 

Før lavede R6’en 124 hk. Nu hedder effekten 118,4 hk. Det maksimale moment, der er faldet fra 67,7 Nm til 61,7, topper dog 500 o/m tidligere end før, så trækket i mellemområdet føles en smule forbedret.

Her på Almeria er flow vigtigere end rå power, og det er kun på langsiden, at de ekstra heste for alvor ville gavne. Til gengæld har man glæde af den forbedrede aerodynamik. Kåben i R1/M1-inspireret design med de dybtliggende LED-lygter og det store, centrale Ram Air-indtag har 50 mm højere kåbeglas, og sammen med den nye alutanks dybere knæudskæringer og hjælperammens smallere talje giver det mulighed for at gemme sig bedre for fartvinden.

Bremserne er også forbedret med større skiver (nu 320 mm) og både monoblok-calipere og radial-master fra R1. Udover det Euro4-obligatoriske ABS-system har bremserne fået anti-lift samt kombifunktion, så bagbremsen også aktiveres, når man trækker i grebet.

Den nye R6 er i butikkerne til maj, og prisen er 209.990 kr.

Læs hele prøvekørslen i MOTORRAD Danmark nummer 2/2017, der udkommer onsdag den 12. april.