Honda’s nye Fireblade sejrer i 24-timers på Le Mans

F.C.C. TSR Honda France vandt søndag et dramatisk 24-timers løb på Le Mans. Det japansk støttede team stillede op med den splinternye CBR 1000 RR-R SP og sejrede foran Webike SRC Kawasaki France Trickstar og Suzuki Endurance Racing Team. Sidstnævnte fører stadig mesterskabet.

Tre forskellige mc-konstruktører og tre forskellige dækproducenter stod på 24 Heures Motos-skamlen. På Bridgestone-dæk erobrede F.C.C. TSR Honda France deres anden Le Mans-sejr med rytterne Josh Hook, Freddy Foray og Mike di Meglio.

Webike SRC Kawasaki France Trickstar forsvarede deres 2.-plads til det sidste takket være Jérémy Guarnoni, Erwan Nigon og David Checa, der sidste år blev verdensmestre med Pirelli-dæk, men nu har skiftet til Michelin. De sluttede en omgang foran Suzuki Endurance Racing Team med Dunlop-dæk og kørerne Etienne Masson, Gregg Black og Xavier Simeon.
Efter et styrt tidligt i løbet pressede YART Yamaha (Bridgestone) hårdt for at komme tilbage i front. Karel Hanika, Marvin Fritz og Niccolò Canepa sluttede på 4.-plads, 5 omgange bag vinderne.

BMW Motorrad World Endurance Team lå efter 23 timer og 45 minutter på en solid 5. plads, men den blev vekslet til ingenting, da Ilya Mykhalchyk fortsatte i sit høje tempo på slicks, selv om det igen var begyndt at regne. Fabriks-BMW-teamet kunne derfor ikke krydse målstregen og klassificerede sig dermed ikke som værende fuldført. Dette drama i løbets sidste minutter betød, at F.C.C. TSR Honda Frankrig rykker op på 2.-pladsen i den foreløbige VM-stilling.

Styrtet blev også en fordel for VRD Igol Pierret Experiences, der arvede 5.-pladsen foran 3ART Best of Bike og det polske hold Wójcik Racing Team – vinderne af EWC Dunlop Independent Trophy.

Det var et spændende og nervepirrende løb. Det ustabile vejr og konstant skiftende baneforhold satte de deltagende teams under pres i alle 24 timer. Sporadiske byger i løbets sidste fase tvang dem til chancebetonede dækvalg. De vanskelige baneforhold kostede Suzuki Endurance Racing Team 2.-pladsen, der ellers så ganske sikker ud to timer fra mål. Trods hurtigt efterfølgende reparationsarbejde betød et styrt i det hurtige højresving før Dunlop-chikanen, at de mistede deres 2-omganges føring over Webike SRC Kawasaki France Trickstar.

Med weekendens resultat på Le Mans er kampen om VM-titlen helt åben. Fem af de seks fabriksteams ligger tæt øverst i den foreløbige stilling inden finalen, der køres lørdag den 26. september ved 12-timers løbet på Estoril i Portugal. 

Ducati er ikke med i nævnte gruppe trods gode takter fra Team ERC Endurance hele weekenden. Med Randy de Puniet, Julien da Costa og Louis Rossi gjorde det tyske team deres yderste for at holde sig i nærheden af toppen på Le Mans. Men de løb ind i en række problemer, løb tør for brændstof, styrtede mere end én gang og oplevede tekniske udfordringer. Og sidst på natten valgte de at kaste håndklædet grundet et elektrisk problem.

Det blev dog også til en sejr for BMW for første gang i denne sæson takket være fejlfri kørsel i Superstock-klassen med chaufførerne Stefan Kerschbaumer, Lucy Glöckner og Toni Finsterbusch. GERT56’s triumf foran No Limits Motor Team og Moto Ain kaster også ny spænding ind i kampen om FIM Superstock World Cup. Moto Ain, der sluttede på sejrsskamlen trods flere styrt, ligger stadig øverst i den foreløbige stilling, men afstanden til konkurrenterne er blevet mindre før finalen i Estoril.

Sportsmanship-præmien Anthony Delhalle EWC Spirit Trophy gik til Aprilia Le Mans 2 Roues. Det lokale team, der som de eneste i feltet stillede op på en Aprilia, blev belønnet med hæderen for deres kampgejst. Da Nelson Major styrtede, fortsatte Eddy Dupuy og Marco Boué gennem hele natten som 2-mandsteam for at bevare Aprilia’en i løbet. RSV4’eren med nr. 15 krydsede målstregen på 27.-pladsen, og ved clip on’erne sad Nelson Major, der kom tilbage for at fjerne presset fra sine holdkammerater. Deres ukuelige viljestyrke sikrede dem trofæet, der er lanceret til minde om Anthony Delhalle.